2017. augusztus 25., péntek

Interjú John Priesttal

Legújabb interjúmban Papp Jánossal alias John Priest-tal, a Holdlovagok című regény írójával beszélgettem, aki őszintén mesélt az elsőkönyves írókra váró nehézségekről, az alkotás folyamatáról, és már elkészült regényéről.


1. Mesélj egy kicsit magadról! Mikor kezdtél írni? Egyáltalán mikor fogalmazódott meg, hogy író szeretnél lenni?
 Papp János vagyok. 1981-ben születtem Miskolcon. A gyermekkor nagy részét viszont Budapesten töltöttem. Az egyetemet már megint Miskolcon végeztem, szülővárosomban. Középiskolás koromban nagyon szerettem olvasni és akkoriban kezdtem el először verseket faragni – főképp a szerelem hatására. Később az egyetemi időszakban határoztam el, hogy én most egy regényt szeretnék írni. Igazából nem is tudom megmondani mi vitt rá az írásra. Egyszerűen csak bennem volt, hogy valamit ki akarok írni magamból: gondolatokat.

2. Kik voltak rád a legnagyobb hatással?
 Mielőtt vagy miközben írtam, sokat olvastam. Történész lévén leginkább történelmi témájú regények, vagy rendes történeti kutatómunkákon alapuló könyvek. Ha ki akarok emelni néhány írót innen is vagy onnan is, akkor Tolkien, Dan Brown világát emlegetném. Történelmi regény témában Druon (Elátkozott királyok sorozata).

3. Milyen közegre van szükséged az íráshoz? Hallgatsz zenét közben, vagy a csendet szereted?
 Érdekes, mert amikor írtam a regényt – egy viszonylag hosszabb időn keresztül (kezdve az egyetemi évek alatt, azután munkakeresés közben vagy mellett) volt mikor csendre volt szükségem, de előfordult, hogy zenét is hallgattam. Vagy magyar folkpop zenét vagy lírikus metál zenét, mint a Nightwish zenekar zenéi.

4. Mennyire merítesz a saját élményeidből? Van olyan karaktered, akit egy általad ismert személyről mintáztál?
 Igen, szerintem nem én vagyok az egyetlen író hajlamú személy, aki ne merített volna akár személyes élményekből vagy akár saját magából. A fő karaktereimből sokak személyiségét magamból mintáztam. Mind a pozitív hősök, mind a negatív hősök is kaptak „belőlem”. Például Rubeus, aki a történet folyamán negatív hőssé válik azon idők szülötte, mikor gyakran értek kudarcok és úgy éreztem, hogy összecsapnak felettem a hullámok, vagy épp „mindenki ellenem van”. Nos, eme érzelmekből született ő.
5. A Holdlovagok című könyved bár lovagokról szól mégis sok a japán vonatkozás. Honnan jött ez az ötlet?
 Japánnal és a japán kultúrával még az egyetemi időkben kezdtem behatóbban foglalkozni. Később az egyetem után önszorgalomból japánul is tanultam. De igazából ami összeköti a lovagokat Japánnal, az az anime. 18 évesen nagyon odavoltam egy japán meséért, talán megmosolyogtok kicsit: Sailor Moon. Ez elsősorban lányos manga, de mivel én egyfajta romantikus alkat vagyok valahogy megfogott a benne fonódó szerelmi szál. Később az egyetemen egyfajta kutatást végeztem, és kiderült, hogy ennek a mesének van egy eredendően ógörög mitikus szála. Ez pedig Selené a Hold istennő és Endymion földi herceg vagy pásztor szerelme. Ez a kulcspont amiből kiindultam, mikor megalkottam a Holdlovagokat.

6.  Van könyv, amin most dolgozol? Elárulhatsz róla valamit?
 Elkezdtem írni a Holdlovagok második részét, melyet egy harmadik generációs karakterre dolgozok ki (ugyanis az első könyvben a történet szálai 3 generáción keresztül húzódnak végig). De jelenleg a londoni munkám mellett, egyedül elég kevés időm és ihletettségem van, hogy most írjak. Viszont tavasszal befejezték az első könyvem angol fordítását, és most leginkább azon ügyködöm, hogy az angol nyelvű olvasók is olvashassák történetem.
7. Mennyire tartod fontosnak az olvasókkal való kapcsolattartást? Hogyan igyekszel megszólítani őket?
 A kapcsolattartást mindenképpen fontosnak tartom. De mivel kezdő író vagyok, aki kezdetben csak az „íróasztal fióknak írt”, naiv voltam és elkövettem pár szarvas hibát a kiadásnál, amit nem kellett volna. Így most egy hullámvölgy aljáról próbálom feltornászni magam. Szabadidőmben a lakókörnyezetemet járom, regényemet megihlető fotókat csinálok és azzal próbálok reklámot csinálni. Néha mikor időm engedi, „blog szerűen” élmény beszámolok a csoportomban, amit különböző oldalakon osztok meg. Próbálkozok könyvbemutatókkal is, de sajnos Londonból nem egyszerű csak úgy leszervezni, ha az embernek nincs megbízható ismerőse. De nem adom fel!
8. Mit csinálsz, amikor éppen nem írsz?
 Fentebb egy-két helyen említettem, hogy Londonban dolgozom már 5 éve. Egy japán boltban vagyok Műszak- és Raktárvezető. Ez egy felelősségteljes beosztás ami néha mind fizikailag és szellemileg is próbára tesz. Ezek után jó kicsit kiengedni a gőzt a szabadnapokon azzal, hogy kirándulok London nevezetes és kevésbé ismert vidékein. Ilyenkor fotózgatok is, amit később reklám célra is használhatok.

9.  Milyen folyamatokon megy át az általad megálmodott történet, míg eljut a kiadásig? Mesélj egy kicsit az írói munka folyamatairól!
 Először vázlatot készítek a fejemben, amit néha papírra is vetek. Majd tovább gondolom a történetet. Mikor úgy nagyjából összeállt a kép, akkor írom is a fejezeteket. Bár ugyanakkor az is igaz, hogy néha újragondolom a történetet. Ez történt például a Holdlovagoknál is. Eredetileg a könyvön belüli 2. nagy részt írtam meg, melyek fejezetei a „Holdak” nevet viseli. Majd később írtam meg az első nagy részt, mely fejezetek az „Ikonok” nevet viseli (Ikonok – Holdak – Napok; így állnak össze egy könyvvé, egy történetté, mely egyúttal a 3 generáció jelképévé is vált.). De azt is mondhatnám, hogy mivel sosem tanultam arról, hogy kell „írni”, ezért én nem is nagyon követek kötelező szabályokat az írásról. Amikor úgy érzem, hogy befejeztem az írást, akkor ott be is van fejezve. De előfordul, hogy mégsem. No akkor jönnek az új történet betoldások.

10. Mit üzensz/tanácsolsz a kezdő íróknak?

 Nos ez utóbbi egy jó kérdés, mert még én is kezdőnek érzem magam. Nekem is van mit tanulni és fejlődni. Viszont én azt tanácsolom, hogyha valaki hasonló cipőben jár mint pl. én: nem volt senki aki úgy istenigazából támogatott volna a könyvkiadásban. A családom ugyan büszke, de ők sem rendelkeznek tapasztalatokkal, nem is volt soha senki a családban, aki ilyen útra lépett volna mint én. Ergo tényleg nagy fába vágtam a fejszét. Ráadásul Londonból magán kiadni nem volt a legjobb választás. Ezért én azt mondom mindenkinek: Írja meg a művét, majd kezdjen előbb reklámba, tapogatózzon – ahogy egy fentebbi kérdésedben fogalmaztad – célközönség után mielőtt kiadná a művét. Ha megteheti, akkor adja ki magán kiadásba, bár ez sokat kíván majd tőle, még akkor is, hogyha az első könyvből nem számíthat nyereségre. Én sem számoltam igazából vele, mert én egyfelől mindig is arra mentem, hogy örömet okozzak a könyvemmel azoknak, akik olvassák és egyben serkentsem a gondolkodást. Végezetül meg a ráfordítás térüljön meg. Viszont hasonló helyzetben mint amiben én vagyok (ha a mostani tudással újra csinálnám), én mindenképpen kiadót keresnék és azzal adatnám ki, kellő reklámozás mellett.

Ha többet akarsz megtudni  akönyvről és írójáról, kövesd a Holdlovagok facebook oldalát. :)
Ha kedvet kaptál, hogy elolvasd a könyvet, az alábbi linken megrendelheted: Bookline.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése