2017. augusztus 1., kedd

A leggyönyörűbb háborús film - Dunkirk ajánló

Nem tudom... talán várnom kéne pár napot, akkor leülepszik, de annyira ki kell írjam magamból, mindazt, ami most bennem van. Mert ma olyasminek voltam részese a moziban, amit már régen tapasztaltam.



Hónapok óta vártam a Dunkirk-öt. Gyengéim a háborús filmek, és elég magas már a mérce. Na de Nolan! Ő egy rendezőzseni. Ezt már a Mementoval is bizonyította. 
Sokan úgy gondolják, egy egy film nem tud annyit adni, mint egy könyv. nem kell használd a képzelőerődet, nem gazdagítja a szókincset. Lehet, hogy így van. De a film nem könyv. A film valami egészen mást ad. Amikor megírsz egy könyvet, vagy egy remek dialógusokkal tűzdelt forgatókönyvet az egészen más, mint amikor szinte szavak nélkül, festőien fényképezett képekkel, hangokkal, robajokkal mesélsz el valamit.
A Dunkirk minden képkockája a csontodig hatol. A hangok és Hans Zimmer lüktető zenéje magába szippant. Ott vagy te is. Egy a végzetüket váró katonák közül. Te is érzed, ahogy a hajót lassan elönti a víz, reménykedsz, fuldokolsz, kétségbeesel. Ebben a 106 percben megérted, mi a háború, és nem csak megérted, de a részesévé válsz. 
A film egyik nagy erőssége emellett, hogy nincsenek egyéni hősök. Mindenki névtelen marad, a diadallal nem jár babérkoszorú és éljenzés. Mindenki ember, és mindenkire ott vár a végzete. Nincs vér, nincsenek csaták, de a németek is csupán egyszer másodpercekre bukkannak fel. Teli van emberi pillanatokkal sallang- és klisémentesen. A színészi játék pedig épp olyan zseniális, mint maga a film.
Cilian Murphy első megjelenését valaki a Kis herceghez hasonlította. És valóban olyan, ahogy a kabátja lengedezik a szélben, és ő ott áll egyedül a tenger közepén a hajóroncson. Kenneth Branagh alig tesz valamit a filmben, de a arcjátéka olyan, hogy mindent elhiszek neki, hogy retteg, hogy  bizakodik, hogy megkönnyebbül. De nála is nagyobb bravúr Tom Hardy. Ő már sokszor bizonyította, hogy az elmúlt évek egyik legnagyobb színésze, de a mostani alakítása több mint zseniális. Ő és a repülőgépe szinte eggyé válnak. Csak a szemeivel játszik, mert az arca nagyrészt takarva van. Minden rezdülése igaz és őszinte Részemről, ha a történetnek nem is volt főszereplője, de színészként Tom Hardy szó szerint a legmagasabban szárnyalt.

Ahogy néztem ennek  filmnek a tökéletes képeit, és részesévé váltam a II. világháború nagy tragédiájának, valaki eltűnt a lelkemből. Most értettem meg igazán a háborút, azt, hogy mennyit köszönhetünk névtelen hőseinknek. Amikor megláttam az utca embereit a moziból kijövet, hálás voltam, hogy most és itt élek, hogy előttem már megharcolták ezeket a rémes háborúkat. 
Nézzétek meg a Dunkirk-öt, mert ezután máshogy néztek a világra. És igen órákig hallani fogjátok a repülők zúgását...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése